školy Montessori - Ivančice

Ivančice, Jihomoravský kraj5 školy Montessori ve vašem okolí

Najměte nejlepší školy Montessori ve městě Ivančice

Metoda Montessori, která je založena na senzorickém a kinestetickém vzdělávání (souvisí s propriocepční nebo hlubokou citlivostí), se datuje do začátku 20. století (konkrétně do roku 1907) a její zakladatelkou je považována Maria Montessori (1870-1952). Původně studentkou medicíny, Maria získala svůj diplom v roce 1896 ve věku 26 let a následně byla jmenována asistentkou v psychiatrické klinice v Římě. Právě tam vyvinula svůj systém, když pracovala s dětmi s postižením. Podle Marie Montessori a jak dokonale ilustruje tato citace: "Dítě není prázdná nádoba, kterou je potřeba naplnit, ale nekonečný zdroj potenciálu." Přístup Montessori k vzdělávání je založen na pozitivní perspektivě a aplikace této vzdělávací metody staví dítě do centra jeho vlastního učícího se procesu. Porovnáme-li tento systém s tím, kterým se řídí národní vzdělávací systém, můžeme vidět, že jsou téměř opačné. Maria Montessori se snažila prosazovat vědecky založený vzdělávací systém, který se opíral o experimentální přístup a pozorování ve všech oblastech s cílem podporovat maximální rozvoj a naplnění dítěte. V tomto rámci je vzdělávání chápáno jako holistický proces a probíhá ve čtyřech etapách, nebo čtyřech vývojových plánech, které se mění v závislosti na věku dítěte (čtyři období pokrývají 0 až 24 let v šestiletých intervalech): - od 0 do 6 let neboli rané dětství: období, během kterého se dítě chce naučit dělat věci samo; je to také období sebeuvědomění. - od 6 do 12 let neboli dětství: období, během kterého se dítě stává stále zvídavější a imaginativnější; je to období morálního věku. - od 12 do 18 let neboli dospívání: období, během kterého dítě touží po aktivním životě spojeném s vrstevníky; je to období socionálního věku. - od 18 do 24 let neboli věk dospělosti: období, během kterého se mladí dospělí stávají zralými, i když stále potřebují ujištění a doprovod; je to období politického věku. Je třeba poznamenat, že Montessori vzdělávání si v průběhu 20. století získalo skutečný úspěch a růst na celosvětové úrovni a bylo založeno ne méně než 35 000 Montessori škol po celém světě. V Francii byly nejstarší a stále aktivní Montessori školy založeny v roce 1946 ve městě Roubaix pro francouzskojazyčné vzdělání a v roce 1972 v Paříži pro bilingvní francouzsko-anglické vzdělání. K 1. lednu 2017 bylo v Francii ne méně než 200 Montessori zařízení (z toho 110 je akreditováno Montessori Asociací Francie), většina z nich je mimo smlouvu s státem, pouze malé množství je pod smlouvou.

Jaké vzdělání a školení je nutné pro výuku v Montessori škole?

Je možné pracovat s Montessori vzděláním, ale pro zvýšení své zaměstnatelnosti by bylo vhodnější mít státní diplom (pedagogika dětí a mládeže, CAP v oblasti pedagogiky raného věku, pediatrická sestra, učitel... ) jako doplněk. Montessori vzdělávání především poskytuje certifikáty, které potvrzují "kompetence", ale pouze velmi zřídka poskytují tituly, které právně umožňují přístup ke zvláštním typům pracovních pozic. Nicméně většina institucí, které přijímají děti (školy, jesle...), a zdůrazňují inovativní vzdělávací metody (jako například Montessori školy...) ve všech případech požaduje alespoň certifikát v oblasti vzdělávání v Montessori pedagogice. Tento typ dokladu a kvalifikace se získá absolvováním kurzu Montessori učitele. Obecně je důležité si uvědomit, že metoda Montessori vyžaduje, aby učitel přijal základní filosofii, která podporuje danou pedagogiku, jinak může být rozdíl oproti tradičnímu vzdělávání (veřejná škola) příliš velký. Pokud toužíte učit v určité instituci, která dodržuje zásady obhajované Marií Montessori, nejjednodušší je kontaktovat je telefonicky nebo e-mailem, aby ste věděli přesně, jaký profil učitelů instituce hledá. Odtud budete přesně vědět, které oblasti studia nebo kde absolvovat kurz. Pro úplnost bychom rádi uvedli tuto e-mailovou adresu, která by Vám mohla být velmi užitečná: https://www.montessori-france.asso.fr/page/167407-devenir-educateur-montessori. Po kliknutí na tento odkaz budete mít přístup k úplné databázi škol a vzdělávacích kurzů, které nejsou pouze k dispozici, ale jsou široce uznávány. Kromě toho na této adrese naleznete často kladené otázky, které Vám umožní objasnit mnoho nejistot, odkazy na novinky a mnoho další rozmanitých informací o tématu Montessori pedagogiky nebo institucí.

Jaký je rozsah Montessoriho metody?

Když mluvíme o Montessori pedagogické metodě, často si myslíme, že se točí kolem složitých konceptů, které jsou jemně vyvážené mezi sebou. I když to není úplně falešné v druhé části této výpovědi, musíme uznat, že to není úplně pravda, protože nakonec Montessori metoda spočívá na základních základech, které nejsou pouze jednoduché, ale také přirozeně legitimní. Těchto 5 principů lze považovat za rámec Montessori metody: 1 - Respekt k dítěti nad všechno ostatní Montessori věřila především, že děti musí být respektovány, což nebylo na začátku 20. století běžnou praxí. Tento slavný respekt se projevuje u dětí tím, že není narušována jejich koncentrace. Dále se respekt zobrazuje tak, že studentům jsou nabízeny volby, aby si mohli věci dělat sami a učit se sami. V Montessori kontextu je učitel modelem respektu pro všechny studenty, zdůrazňuje klidné řešení konfliktů mezi studenty a učí je schopnost pozorovat bez posuzování. 2 - Myse je houba, která potřebuje péči V Montessori metodě je zdůrazněna myšlenka, že svět je nekonečným zdrojem učení a znalostí, a každá zdravá a zvědavá mysl by měla být schopna z něj čerpat inspiraci a učit se z něj každou chvíli života. Trvale zůstávat spojený s tímto světem tím, že se přijímá informace, kterou předává, je způsobem, jak dát smysl svému bytí jako vědomého a uvažujícího bytí. 3 - Respekt k citlivým obdobím Montessori pedagogika definuje určitá citlivá období, během kterých jsou děti více nakloněny získávat určité znalosti a dovednosti. Podle Montessori tato citlivá období trvají pouze tak dlouho, jak dlouho dítě potřebuje získat uvedené kompetence. Všeobecně existuje citlivé období na psaní u všech dětí, i když se při bližším zkoumání liší pro každého z nich. Prostřednictvím pozorování mají Montessori učitelé misi identifikovat citlivá období u svých studentů a poskytnout poté zdroje, znalosti a dovednosti, aby se děti mohli rozvíjet během tohoto konkrétního období a učit se z něj co nejvíce. 4 - Prostředí je faktorem učení, který nesmí být zanedbán Montessori metoda předpokládá, že děti lépe integrují znalosti a lekce, když jsou umístěny do připravené a konstruktivní prostředí, které umožňuje dítěti dělat věci sami. Učební prostředí systematicky založené na dítěti by mělo jednoduše podporovat svobodu dětí prozkoumávat materiály, které si sami vyberou. 5 - Sebevzdělání, základní princip, na který se musí vždy myslet Sebevzdělání je schopnost dítěte učit se samo, a je to jeden z nejdůležitějších základních pilířů každého Montessori přístupu. Z tohoto principu musí být jasné, že Montessori učitelé poskytují prostředí, inspiraci, rady a povzbuzení, aby se děti mohly vzdělávat samy "na své pěsti".

Proč použít metodu Montessori pro vzdělávání vašeho dítěte nebo dětí?

Existuje mnoho důvodů, proč byste se mohli rozhodnout pro Montessori vzdělání, a to je přesně to, co nyní prozkoumáme... - Budování silného pouta důvěry s vaším dítětem. Metoda Montessori vyžaduje určitou míru uvolnění ze strany dospělých, protože musí porozumět tomu, že děti musí podstupovat určitá rizika, aby mohly pokročit. To znamená, že jim musí věřit, nechat je opakovat aktivitu, pokud jsou jí vášniví, atd. - Nezávislost a soběstačnost nadevše. Metoda Montessori zdůrazňuje myšlenku, že by děti měly být co nejdříve nezávislé a soběstačné. "Nauč mě, jak to udělat sám" namísto "Udělej to za mě" je myšlenkou. Cílem je umožnit dětem dělat věci samy, jakmile to dovolí jejich psychomotorické dovednosti, od mateřské školy až po střední školu. Můžete být překvapeni, jak mnoho je dítě schopno v raném věku... - Včasný praktický probuzení, nejen senzorická stimulace. Na začátku Montessori cesty se aktivity zaměřují především na praktické dovednosti pro život a senzorické aktivity. Díky jejich ultra-absorbční mysli se děti učí, experimentují, chápou a odvozují... Sebeexperimentace je v centru všeho a bez této základny, která je příliš často opomíjena v tradičních jeslích nebo mateřských školách, budou mít děti více potíží zajímat se o důležité věci, jako je čtení nebo matematika. - Učení by mělo být přirozené a přizpůsobené každému dítěti. Klíčem je vaše schopnost pozorovat, jak se vaše dítě vyvíjí, protože jeho chování poskytuje mnoho náznaků toho, co potřebují naučit. Když identifikujete citlivé období (během kterého je dítě zvláště nakloněno naučit se určitou věc...), pak když je správně využito, pokrok bude rychlý; naopak, pokud je toto období ignorováno nebo vynecháno z nějakého důvodu, bude mít dítě pravděpodobně potíže s integrováním znalostí a dovedností, které s ním souvisejí. - Motivace je osobní, vnitřní a nevyplývá z vnějšku. Metoda Montessori je založena na laskavé výchově a proto vylučuje jakýkoli trestný nebo odměňovací systém, protože předpokládá, že děti vykonávají aktivitu nebo pokračují v pokroku pro sebe, a nejen aby se někomu zalíbilo... To znamená větší stupeň svobody pro děti, stejně jako větší sebedůvěru a také by se mělo zdůraznit, že motivace dítěte dělat to či ono musí pocházet zevnitř, nikoli být tlačena z vnějšku. - Větší klid pro děti a domácnost. Všeobecně se považuje, že metoda Montessori přináší klid do domácností, zvláště když se vztahuje na absolutně všechny typy dětí (i když je třeba poznamenat, že původně byla metoda vytvořena pro děti s kognitivními problémy, její konkrétní a senzorický přístup k abstraktním konceptům umožňuje všem dětem pokročit podle svého tempa). Děti se již v mladém věku učí soustředit se na své aktivity a proto jsou méně náchylné k rozptýlení a zaměřují svou energii na konstruktivní projekty. Zkrátka, jejich každodenní autonomie ulehčuje rodičům, kteří jsou někdy přepadeni prací, kterou je třeba udělat v domě, který pulzuje v rytmu dětí, kteří v něm žijí! Alternativní vzdělávací metody doporučené Montessori už si našly široké publikum dětí, v mateřských školách, základních školách, přípravných třídách, mezinárodních středních školách (zejména pro učení se jazykům), během mimoškolních aktivit a pro všechny základní učení.

Kdy zvážit Montessori vzdělání?

V této konkrétní části si vezmeme čas, abychom se vrátili k chronologii života novorozeněte a dítěte, abychom mohli podle období nashromážděných informací jít zpět k pozitivním bodům Montessori metody. Často se nejistíme, co je pro kojence dobré, co bude pro ně dobré za pár měsíců a co naopak již pro ně není dobré, když už vyrostli a vyvinuli jiné psychomotorické schopnosti. - Od prvních dnů po narození: je důležité neplýtvat časem, jakmile se dítě narodí, abychom mohli vybudovat rutiny a bezpečný rámec. Především je důležité pochopit, že novorozenci potřebují hodně poslechu. - Asi kolem 18 měsíců: v tomto věku Montessori metoda umožní doprovázet batolata v jejich nezávislosti a konstrukci jejich ega. - Rané dětství, kolem tří let: hlavním cílem Montessori metody v této fázi je uspokojit potřeby dítěte při rozvoji, získávání autonomie a začátku osvojování hlavních dovedností, jako je psaní, čtení a matematika. - Dětství, mezi šesti a dvanácti lety: Montessori metoda i nadále řídí růst dětí během této klíčové předpubertální fáze, opakuje základy, věnuje se obtížím a posiluje autonomii, koncentraci a pozornost. - Adolescence: Montessori si uvědomila, že v této fázi je čas představit větší, ambicióznější projekty, stát se součástí větší sociální skupiny a metoda proto doprovází dospívající v této orientaci. Doufáme, že po této obecné a specifické přehledu Montessori metody máte nyní jasnější a konkrétnější představu o této zvláštní pedagogice, která, přiznejme si to, v posledních desetiletích stále více uspěla. Nicméně je důležité mít na paměti, že v poslední době dochází k mírnému odstupu od pozitivní výchovy, protože když není vhodně vyvážena, může mít negativní účinky na dítě, jako je rozvoj přemrštěného ega a neschopnost slyšet nebo integrovat kritiku.

Jak najít Montessori školu?

Montessori školy jsou rozptýleny po celé Francii s větší přítomností v oblastech Paříže, Bordeaux a Lyonu na jihovýchodě. Zde je odkaz, kde můžete vidět umístění těchto institucí: https://www.montessori-france.asso.fr/page/381441-choisir-une-ecole. Všimněte si, že každý rok jsou založeny podobné nebo související struktury, takže mapa nemusí být aktuální a volání může být dobrý nápad. Dále vás také zveme k návštěvě webové stránky jako StarOfService, která seznamuje všechny odborníky v daném oboru, na základě toho, kde hledáte a kde žijete. S tímto velmi komplexním a pravidelně aktualizovaným adresářem budete moci najít všechny instituce, které splňují standardy a pedagogickou filozofii Márie Montessori. To můžete udělat jen pár kliknutími a stránka vám pak poskytne kontaktní údaje zařízení (škola, kolej nebo střední škola), které můžete použít k získání informací a položení jakýchkoli dotazů, které máte.

Kolik stojí Montessori program?

Předtím, než se budeme vůbec bavit o cenách, sazbách a čemkoli souvisejícím s částkami, je důležité poznamenat, že Montessori školství je skutečně dražší než tradiční vzdělání a často i dražší než mnoho soukromých škol nebo institucí, což je naprosto přijatelné. Na závěr této krátké úvodní části bychom rovněž rádi upozornili, jak to může být někdy překvapivé, že cena školného v Montessori škole není všude stejná a podléhá proměnlivosti v závislosti na kapacitě školy, jejím umístění atd. Je třeba poznamenat, že drtivá většina Montessori zařízení jsou tzv. "školy mimo smlouvu", což znamená, že nevyužívají vládní podpory a musí se tedy samofinancovat, zejména prostřednictvím školného zaplaceného rodiči každé trimestry (což zdůvodňuje velkou část celkové ceny...). Nemůžeme se zabývat individuálními případy, ačkoli by to bylo nejlepší řešení, ale hrubě řečeno, abyste mohli využívat montessoriovskou pedagogiku: -V Případech, kdy jsou sazby nejnižší (často v školách, které přijímají mnoho dětí ) očekávejte jako minimum platbu 180 eur měsíčně na jedno dítě. -Očekávat můžete poplatky od 200 eur do 350 eur většiny Montessori škol, s tím, že většinou jsou ceny sníženy pro sourozence a rodiny, které mají vážné finanční potíže (aby se zajistila určitá sociální rozmanitost v těchto školách). -Očekávat můžete platby od 400 eur a více za nejdražší regiony (často pařížský region, ale obecně městské nebo předměstské oblasti, jako jsou Lyon, Bordeaux atd.). V těchto regionech již s takovými cenami, společenská rozmanitost je starý zapomenutý sen, který již prostě neexistuje. Poznámka: většinou nejsou zahrnuty poplatky za měsíční stravování, takže nedopouštějte se chyby a předpokládejte, že je vše zahrnuto a dotazujte se, to vás ochrání před nepříjemnými překvapeními.

Jak vybrat správnou Montessori školu?

Často se pohybujeme v prostoru slov, když se snažíme získat přesnou představu o hodnotě nebo pověsti určité instituce, ať už je to vzdělávací instituce nebo ne. Proto bychom Vám rádi poradili, abyste začali tím, že se zeptáte svých přátel, rodiny a známých, protože je velmi pravděpodobné, že alespoň jeden z nich slyšel o Montessori škole v okolí, která má dobrou pověst a jejíž rodiče a studenti o ní mluví výhradně dobře. Pokud to však není případ, můžete se obrátit na internet. Některé profesionální adresáře, jako je například StarOfService, seskupují seznamy škol, vysokých škol nebo gymnázií ve Vašem okolí, spolu s množstvím recenzí a komentářů, takže je nezanedbávejte, protože mohou být extrémně důležité při získávání představy o kvalitě konkrétní instituce. Jakmile jste našli správnou adresu, ujistěte se, že zkontrolujete účty, které se účtují, projednejte podmínky a najděte společnou řeč.

Několik otázek, které můžete položit během prvního kontaktu s Montessori školou vašeho výběru:

- Jak dlouho existuje tato instituce? - Jaký máte a váš vyučovací tým (učitelé, pedagogové) počáteční výcvik? - Jaké jsou školné poplatky za trimestr a za rok? Můžete mi poskytnout rozpis nákladů? - Je možné získat slevu, pokud se přihlásí více dětí? - Poskytnete formální nabídku před začátkem školního roku? - Jaké jsou vaše možnosti setkání a projednání všech detailů?